Enquête

Ben u het eens met de volgende vraag?

Ik vind dat alle reclame door een speciale overheidscommissie onderzocht moet worden en dat alle manipulatieve reclame en wanmarketing door deze commissie verboden moet kunnen worden op straffe van effectieve dwangsommen per dag, met voor de overtreder uiteraard de mogelijkheid om daartegen in beroep te gaan.

 

8 thoughts to “Enquête”

  1. In 2007 schreef ik in NRC Handelsblad: ‘Aandacht koop je niet, aandacht verdien je’ zie https://www.nrc.nl/nieuws/2007/07/11/aandacht-koop-je-niet-aandacht-verdien-je-11356819-a649928 met later een petitie op de website waar ik de eindredacteur van ben: https://stophandelinaandacht.petities.nl

    Met het voornemen een boek te schrijven, maar dat komt er nooit van omdat het niet mijn dagelijks werk is. Blij dat dit boek er nu is! Nu doorpakken om de planeet te redden. Mailt u mij? reinder@rustema.nl

  2. ik hoop in Godsnaam, werkelijk in Godsnaam, dat er een grens komt aan de oeverloze stroom van die walgelijke, irritante en tenenkrommende reclame. Wij hadden de neiging om nooit en te nimmer een bedrijf of winkel te bezoeken die ons mateloos stoort met het bovenstaande maar dat is niet vol te houden. Voorbeeld: Specsavers’ reclame hoor je wel zes tot acht keer per dag, daar gaan we dus niet heen. Maar als je je irritatie kenbaar maakt, is dat alleen maar een bewijs voor deze gigant dat de reclame wel degelijk zin heeft.
    Het is een regelrecht kwelling, die terreur!

  3. Dat lijkt me een goed idee, ik ben alleen bang dat dit niet gaat lukken. Ooit en jarenlang lezer van blaadje Adformatie, stoor me al jaren aan de opdringerige, drammerige geweld dat tot ons komt via de media. Ongeveer 20 jaar geleden zag in n blaadje “Quest” (toen VNU) een aanbod voor mijn zoon (11 jaar) ‘ bij een abonnement een Heineken ‘thuis’ tap installatie! Daar heeft indertijd de reclamecodecommissie gelukkig een streep door getrokken. Werkelijk van de pot gerukt, en vraag me regelmatig af of men er überhaupt nadenkt ? En als je nu kijk, zijn er nog zo ongelooflijk veel foute manipulatieve reclames richting kinderen en volwassenen. Allerlei grappig bedoelde situaties, inclusief fout a-sociaal gedrag, worden soms letterlijk hufterig gedrag overgenomen en voor normaal gezien. Zeker door de minderbedeelden, qua bovenkamer, waar nadenken een pijniging is. Er zou op zijn minst een verbod moeten komen waar kinderen een doelgroep zijn. Anyway dit is een avondvullend programma. En zeker een studie waard. Frank van Esser

  4. Uit het hart gegrepen! Bijzonder eigenlijk dat we het zo doodnormaal vinden dat onze omgeving, de films die we zien, de sites die we volgen, de radio die we luisteren, enz, doorspekt zijn met boodschappen waar we niet om hebben gevraagd. Als het nu nog moest worden bedacht, had het geen schijn van kans. Wat een ergernis en verspilling. Het is niet normaal, en onwenselijk. Gewoon kappen. Maar hoe?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *