Ben u het eens met de volgende vraag?
Ik vind dat alle reclame door een speciale overheidscommissie onderzocht moet worden en dat alle manipulatieve reclame en wanmarketing door deze commissie verboden moet kunnen worden op straffe van effectieve dwangsommen per dag, met voor de overtreder uiteraard de mogelijkheid om daartegen in beroep te gaan.
Eens!
In 2007 schreef ik in NRC Handelsblad: ‘Aandacht koop je niet, aandacht verdien je’ zie https://www.nrc.nl/nieuws/2007/07/11/aandacht-koop-je-niet-aandacht-verdien-je-11356819-a649928 met later een petitie op de website waar ik de eindredacteur van ben: https://stophandelinaandacht.petities.nl
Met het voornemen een boek te schrijven, maar dat komt er nooit van omdat het niet mijn dagelijks werk is. Blij dat dit boek er nu is! Nu doorpakken om de planeet te redden. Mailt u mij? reinder@rustema.nl
ik hoop in Godsnaam, werkelijk in Godsnaam, dat er een grens komt aan de oeverloze stroom van die walgelijke, irritante en tenenkrommende reclame. Wij hadden de neiging om nooit en te nimmer een bedrijf of winkel te bezoeken die ons mateloos stoort met het bovenstaande maar dat is niet vol te houden. Voorbeeld: Specsavers’ reclame hoor je wel zes tot acht keer per dag, daar gaan we dus niet heen. Maar als je je irritatie kenbaar maakt, is dat alleen maar een bewijs voor deze gigant dat de reclame wel degelijk zin heeft.
Het is een regelrecht kwelling, die terreur!
Dat lijkt me een goed idee, ik ben alleen bang dat dit niet gaat lukken. Ooit en jarenlang lezer van blaadje Adformatie, stoor me al jaren aan de opdringerige, drammerige geweld dat tot ons komt via de media. Ongeveer 20 jaar geleden zag in n blaadje “Quest” (toen VNU) een aanbod voor mijn zoon (11 jaar) ‘ bij een abonnement een Heineken ‘thuis’ tap installatie! Daar heeft indertijd de reclamecodecommissie gelukkig een streep door getrokken. Werkelijk van de pot gerukt, en vraag me regelmatig af of men er überhaupt nadenkt ? En als je nu kijk, zijn er nog zo ongelooflijk veel foute manipulatieve reclames richting kinderen en volwassenen. Allerlei grappig bedoelde situaties, inclusief fout a-sociaal gedrag, worden soms letterlijk hufterig gedrag overgenomen en voor normaal gezien. Zeker door de minderbedeelden, qua bovenkamer, waar nadenken een pijniging is. Er zou op zijn minst een verbod moeten komen waar kinderen een doelgroep zijn. Anyway dit is een avondvullend programma. En zeker een studie waard. Frank van Esser
Eens! Alleen niet zo zeker dat iedereen reclame zo irritant vindt. Jongeren lijken het best normaal te vinden..
Helemaal eens, ik vind reclame een vorm van agressie: ongevraagd mijn aandacht claimen.
Uit het hart gegrepen! Bijzonder eigenlijk dat we het zo doodnormaal vinden dat onze omgeving, de films die we zien, de sites die we volgen, de radio die we luisteren, enz, doorspekt zijn met boodschappen waar we niet om hebben gevraagd. Als het nu nog moest worden bedacht, had het geen schijn van kans. Wat een ergernis en verspilling. Het is niet normaal, en onwenselijk. Gewoon kappen. Maar hoe?
Beste Oege,
Bedankt voor je reactie. Met name ben ik eens met je opmerking: Als het nu nog moest worden bedacht, had het geen schijn van kans.
Reclame is een vreselijk wanprodukt van een samenleving die gestuurd wordt door geld, eigenbelang en hergroten daarvan ten koste van anderen. Alleen slechte en overbodige producten en diensten hebben reclame nodig om verkocht te worden…
Maar wat kun je er tegen doen?
De bronnen en media vermijden…
Op een partij stemmen die het aan banden wil leggen
Geen producten kopen die reclame maken op radio en tv..
Het ergste is wel dat onze (?) publieke omroep de grootste vervuiler op dit terrein is. Met name radio 1 spant de kroon. Ik luister daarom bijna uitsluitend Duitse radio (WDR 3 en 5 zijn een verademing, en ook de Duitse tv en ARTE vallen je zelden lastig met die commerciële ellende.)
Voordat internet bestond vervulde marketing een significante functie in de maatschappij door klant aan consument te verbinden in een extreem ondoorzichtige markt. Tegenwoordig is je gewenste product 3 klikken verderop en je kan verschillende aanbieders nog vergelijken ook. De enige functie die marketing nu nog vervuld is de marktmacht van kapitaalkrachtige aanbieders in stand te houden, door letterlijk miljoenen te pompen in het overstemmen van alle nieuwe aanbieders (met een concurrentie potentieel). En daardoor de markt dermate te overvloeden met hun aanwezigheid zodat hij weer ondoorzichtig wordt. Door mensen op basis van valse behoeftes te verleiden tot een aankoop (wie in hemelsnaam heeft een tas van 2500 nodig die voor 50 geproduceerd is). De vrije regelgeving waarin marketing opereerd (reclame code commissie kan geen boetes opleggen bij misleiding) maakt de rijkste partijen nog rijker en geeft de consument steeds minder voor zijn geld.
Ik weet niet hoe het werkt maar het lijkt me o zo logisch om misleiding en marketing kapot te beboeten / belasten. Waar is een betere plek om belastinggeld op te eisen dan bij de partijen die het minste voorhebben met het welzijn van het volk?
Mensen in deze sectie spreken over een verminderd welzijn in directe zin; last van reclames want irritant. Ik wil het breder trekken en benoemen dat er reclames het welzijn nog veel meer aantasten door marktwerking te verstoren. Heel wat vakanties zouden kunnen worden opgenomen, als een deel van het huidige aanbod niet zou worden vermarkt. (een e bike is gewoon een maand sparen, een audi een heel jaar)